Jdi na obsah
Jdi na menu
Úvod »
Regulátor na dynamo
Regulátor na dynamo
Elektronický regulátor na dynamo
Myslím si že nemusím vysvětlovat jaké má přednosti proti klasickému relátkovému, ale pro jistotu je napíšu. Relátkový regulátor má omezenou životnost kontaktů, má spětný proud do dynama, a regulační hodnoty na něm nastavené jsou dosti nepřesné. Všechny tyto zápory elektronický regulátor nemá. A hlavně má oproti relátku tu výhodu že se dá nastavit na jakýkoli výkon, což je v dnešní době docela výhoda, protože se nové dají sehnat pouze 75W . Jedinou nevýhodou je to že je to jenom hloupá elektronika, která se může kdikoli rozbít, ale při použití kvalitních polovodičů, tento problém úplně zmizí. Na obrázku je elektrické schema zapojení.
Na první pohled vypadá strašně složitě, ale při blišším proskoumání zjistíte, že se vejde do docela malé krabičky. Tranzistor VT4 a dioda VD4 se musí chladit. Při použití jiných součástek je potřeba vyskoušet jestli se zahřívají. Pro použití tohoto regulátoru je potřeba udělat menši změnu v zapojení dynama. Na druhém obrazku to je namalované. Jde o to vyřádit odpor který je u 45W dynam přimo na statu (černá cívka) u 75W dynama tento odpor už neni. Seřízení regulátoru je trochu obtížnější než u relátkového. K seřízení je potřeba regulovatelný zdroj, který je schopen dodat stejný proud jako dynamo na které regulátor vyrábíme a multimetr. Na špičku číslo 1 připojíme zdroj a z špicky 51 připojíme spotřebič nebo spotřebiče jejichž výkon je stejný jako dynama. Na špicku 2 připojíme proti kostře (+) 6V žárovku. Zapneme zdroj a zvyšujeme proud. Při dosažení max proudu dynama by měla žárovka zhasnout. Pokud se tak nestane je potřeba změnit hodnotu odporu R3. Doporučuju tento odpor osadit nejdříve trimrem a po seřízení jej nahradit odporem.
Tímto by jsme měli seřízenou proudovou ochranu. A nyní je potřeba seřídit regulační napětí. Na svorku 61 připojíme regulovatelný zdroj a zvyšujeme napětí. Žárovka by se měla rozsvicet a při 7,2V zhasnout. Pokud se tak nestane je potřeba změnit hodnotu odporu R5. Jako v předchozím připadě doporučuju osadit trimrem. Nyní už jen zbývá nainstalovat obvod do pokud možno vodotěsné krabičky a zapojit. Po nainstalování na motocykl připojíme pokud možno ručičkový multimetr na baterii (digitální multimetr není pro toto mněření vhodný, protože by mohl ukazovat nesmyslné hodnoty) a nastartujeme. Napětí by nemělo překročit nastavené napětí 7,2V. Pokud je vše v pořádku změříme dobíjecí proud při zapnutých světlech. Připojíme ampérmetr k baterii, nastartujeme a rozsvítíme světla, přidáváme plyn a proud by se měl zmenčovat až bude úplně nulový. V tuto chvíli všechny spotřebiče na motocyklu napájí dynamo, ale baterie není dobíjena. Přidáváme dál a proud by měl začít téct na druhou stranu (do baterie). Velikost proudu je úměrná nabití baterie. Při plném nabití baterie je proud minimální. Toto zapojení je 100% funkční, ale není dlouhodoběji testováno v provozu.
Archiv
Kalendář
<< |
duben / 2025 |
>> |
Statistiky
Online: |
1 |
Celkem: |
15117 |
Měsíc: |
56 |
Den: |
1 |